ЖИТТЄВЕ КРЕДО: "Любити життя і цінувати кожну його хвилину. У книгах шукати істину, у людях – мудрість…"

ПЕДАГОГІЧНЕ КРЕДО: "Відкрити у кожній дитині душу творця, дати їй змогу пробудитися і розквітнути"


Методична проблема:

"Формування національної свідомості та духовного світу школярів засобами мистецтва"

Моє завдання:

Зрозуміти кожну особистість та виявити до неї повагу.

Свою роботу спрямувати на те, щоб кожен учень міг: оволодіти необхідними навичками з предметів художньо-естетичного циклу; поповнити знання у сферах, які цікаві йому і розкривають йому нові горизонти пізнання; розвинути свою самосвідомість як самостійної особистості і як члена колективу.

Зробити процес навчання захоплюючим та радісним. І тут важливе все: посмішка, доброзичливий тон, мистецтво спілкування, почуття гумору.

Розвивати природжені здібності дітей на благо їх, на благо оточуючих їх людей, на благо миру


неділю, 23 листопада 2014 р.

«Казкова квітка ПЕТРИКІВКИ» 5 клас

Петриківський розпис
«Казкова квітка ПЕТРИКІВКИ»

Стіни в квітах, пічка квітне,
Де цвітіння це привітне?
Знають це старі й малі,
В Петриківці, у селі.
Там бабусі так малюють,
Що художників дивують.
Став відомим на весь світ,
Той квітковий диво цвіт.






Петриківський розпис далеко відомий за межі нашої країни. Чарівна петриківська квітка розцвіла на чудовій фарфоровій вазі, прегарним візерунком лягла на шовкову тканину, коштовним самоцвітом загорілася на лаковій поверхні сувенірної шкатулки. 
Історія розпису сягає далеко до нашого народження, ще за часів Запорізької Січі. 

Тема: «Казкова квітка ПЕТРИКІВКИ»
Тип уроку: комбінований.
Мета: 1. Розвиток уваги до навколишнього середовища, естетичного смаку, творчого мислення.
2. Навчити творчої переробки натури, підпорядкування узору формі та матеріалу предмета побуту, принципам побудови узору,  узагальнювання і стилізація форм.
3. Виховати любов до народної творчості та природи.
Матеріали та обладнання: гуаш; альбомний папір; клей ПВА; простий олівець; банка з водою; ганчірка;палітра;пензлик «Білка»; палички ,з одного боку зрізані; кілька поролонових тампонів; технологічні карти з елементами розпису; роботи відомих майстрів «петриківки».

Хід уроку.


I.     Організаційний момент.
Перевірити наявність в учнів матеріалів, інструментів та обладнання;

Привітання.

II.  Актуалізація опорних знань.
o   Де виник петриківський розпис?
o   Які інструменти використовують майстри петриківського розпису?
o   Що додають у фарби, щоб покращити роботу з ними?
III.Мотивація навчальної діяльності. 
Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Сьогодні на уроці:
Ви дізнаєтесь:
про послідовність виконання рослинних елементів петриківського розпису.
Ви навчитесь:
створювати розпис у петриківському стилі..

IV.Вивчення нового матеріалу.
На минулих уроках ми з вами вчилися секретів петриківського розпису, навчилися робити прості елементи « зернятко», «кривеньке зернятко», «перехідний мазок».
Сьогодні на уроці ми навчимося створювати композицію з елементів петриківського розпису.
Всі необхідні елементи композиції створюються поєднанням таких різних мазків як «зернятко» та «кривеньке зернятко». Треба мати на увазі їх розмір, розташування та колір. В основі квіток – «пуп’янок», доведений у певному порядку дрібними та великими пелюстками. На основі квітки «пуп’янка» будуються також інші великі квіткові елементи. Залежно від форми основи вирішують форму рослинного елемента. На підставі цих рослинних елементів можна виконати свої варіанти квітів. У цій вправі особливу увагу треба звернути на поступове створення нового мотиву орнаменту за допомогою вже знайомих прийомів.
- Для збагачення композиції необхідно навчитися робити також листя різної форми та квіти за допомогою «перехідного мазка».
Таке листя малюють на основі видовженого мазка. Середину листка малюють видовженим мазком, інші мазки розміщують під гострим кутом до середини першого мазка. Кінчик кожного мазка є зубцями листочків. Складніші за своєю будовою є листя клену та калини. Воно складається з трьох частин: тризубчастої центральної верхівки та двох бічних. Це листя починають малювати з центральної частини, з середнього зубчика, який буде основою всього листка. Обабіч нього додають два мазка, які сполучаються знизу. Потім так само роблять бічну частину листка, знову починаючи з середнього зубчика. Це зображення можна залишити в одному кольорі або додати темною фарбою тонкі прожилки.
- У петриківському розпису часто зустрічається ефект плавного переходу одного насиченого кольору у світліший чи навпаки. Це досягається перехідним мазком. На пензлик набирають фарбу яскравого кольору (наприклад зелену), потім кінчиком пензля набирають фарбу більш світлого кольору (наприклад, жовту). Роблять перший мазок: спочатку тягнуть світлий (жовтий) вусик, поступово з’являється другий відтінок (зелений), який набирає певної сили в кінці мазка. Для нового мазка весь процес повторюють. Ми з вами зробимо «перехідний мазок» у малюванні квітки. У цій вправі важливо  визначити  необхідну розрідженість фарб, кількість фарби, що треба набирати н а пензель, та досягти якості «перехідного мазка».
- Асиметрична  врівноважена композиція є також типовим прикладом петриківського розпису. В основі петриківського розпису лежать прийоми вільного живописного малювання пензлем. Спочатку малюють головні плями, а вже потім виконують увесь малюнок до найдрібніших деталей. Придивляючись до форми поля, на якому треба намалювати узор, визначають основні елементи композиції, наприклад, найбільшу квітку. Намалювавши їх, потрібно окремими мазками виконати пелюстки майбутніх квітів. Фарбу треба наносити на поверхню малюнка так, щоб інтенсивний густо насичений колір на кінчиках пелюстків квітки поступово ставав дедалі прозорішим і світлішим в середині. Від цього зображення буде здаватись об’ємним, а квітка виглядатиме наче пронизаною сонячним промінням. На наведеному прикладі (малюнок з технологічної карти) основним елементом є велика червона квітка. Якщо провести вертикальну вісь, то майже дві третини цього зображення міститиметься праворуч від неї. Разом з тим за допомогою таких елементів як горно калини, широке листя та маленькі сині квітки, композиція врівноважується.

1.Фізкультхвилинка
Комплекс вправ гімнастики для очей

§  Подивіться прямо перед собою в далечінь (бажано у вікно), ні на чому особливо не фокусуючи погляд протягом 5-ти секунд, після чого підніміть вказівний палець до рівня очей, на відстані близько 30-ти сантиметрів від них, і подивіться на нього не відриваючись також протягом 5-ти секунд. Потім опустіть палець, і знову подивіться вдалину, і потім знову на піднятий палець. Зробити так 3-4 рази.
§  Наступна вправа для очей засноване на тому, щоб відводити від кінчика носа олівець або палець на відстань витягнутої руки, і назад,  при цьому, не відриваючись дивитися на нього . Повторити 5-6 разів.
§  Підніміть великий палець до рівня очей, на відстані приблизно 30 сантиметрів від них, і подивіться протягом 5-ти секунд на його кінчик обома очима. Потім на 5 секунд закрийте одне око, продовжуючи дивитися на палець іншим відкритим оком, потім точно також, закрийте 2-е око, а після, знову подивіться на палець двома відкритими очима. Зробити 3-4 підходи.

V. Практична робота.

Учням дається завдання: за технологічною карткою виконати елементи петриківського розпису.
Інструктаж щодо виконання роботи.
Додержуйтесь таких правил:
Фарбу для роботи беріть густу;
Розведіть її водою, розітріть та розмішайте до густоти сметани. Такою фарбою легко і приємно працювати;
На інструменти, якими працюєте, слід набирати рясно фарби.Майже після кожного мазка опускайте кінчик інструмента (палички, пензля) у фарбу.  Стежте за тим, щоб кінець пензля не розтріпувався. Поправляйте його об палітру чи об край банки;
Мазок пензлем (чи іншим інструментом) треба класти на папір один раз, не підправляючи й не наводячи його додатково;
Для зручності роботи аркуш паперу в процесі накладання мазків увесь час повертайте.

Послідовність виконання:
На чернетці намалюйте кілька малих прямокутників. Продумайте на них композицію розпису в загальних рисах, тобто визначте для себе та намітьте олівцем.
Визначте:
®   скільки в композиції «головних плям»;
®   як вони розміщуватимуться одна стосовно одної – симетрично чи навскіс;
®   який напрямок головного і бічних стебел.
Виконайте у такий спосіб кілька варіантів композиції та виберіть найбільш вдалий.
Перед початком роботи
1. Підготувати фарби на палітрі для розпису. Змішати фарби двох кольорів: світлого та більш темного.
2. Виконати за допомогою фарб та пензля листя та квіти. Для виконання листя на пензлик набирають фарбу яскравого кольору (наприклад, зелену), потім кінчиком пензля набирають фарбу більш світлого кольору (наприклад, жовту). А для квітки першою на пензлик беруть одну фарбу (наприклад, жовту), потім на кінчик пензля набирають іншу фарбу яскравого кольору (наприклад, червону) та тягнуть мазок.

У процесі виконання учнями завдання учитель надає практичну допомогу, при необхідності проводить поточний індивідуальний або фронтальний інструктаж.
VΙ. Рефлексія.
1. Сьогодні на уроці…
2. Було цікаво…
3. Було вожко…
4. Я зрозумів, що
5. Тепер я можу
6. Я навчився…
7. у мене вийшло
8. я зміг
9. я спробую…
10.  мене  здивувало…
11.  урок дав мені для життя
12.  мені захотілось…

VΙΙ. Підбиття підсумків уроку.
Учитель перевіряє виконання практичної роботи учнів. Організовує виставку кращих робіт. Робить аналіз виготовлених виробів, вказує на помилки, які були допущені в процесі практичної роботи та шляхи запобігання помилок у майбутній роботі. Виставляє оцінки за роботу учнів.

Домашнє завдання.
Прикрасити декоративним розписом дерев’яну кухонну дощечку, або будь-які прямокутні поверхні дерев’яних предметів



Технологічна карта № 1
Технологія виконання петриківського розпису









Рекомендації:
Ø В роботі над розписом краще використовувати фарби гуаш з клеєм ПВА.
Ø Першою на пензель беруть світлу фарбу, потім на кінчик пензля набирають фарбу темного кольору.
Ø Візерунки утворюються на основі декоративної переробки (стилізації).
Ø Виконання подальших елементів композиції дивись на технологічної карті № 2.




Технологічна карта № 2
Технологія виконання петриківського розпису











Рекомендації:
Ø В роботі краще використовувати зелену, червону, жовту, білу гуаш. Для отримання темного тону – фіолетовий колір.




 













Немає коментарів:

Дописати коментар